Eerste recensie van mijn nieuwste boek. Prachtig!

This entry was posted on juli 27, 2021, in Mijn werk. Bookmark the permalinkPlaats een reactie(Bewerken)

Fata Gamorna 2

in Fictie door Hanneke Tinor-Centi

Het was nooit begonnen en nooit kon eraan begonnen worden. En toch was het er… Met deze intrigerende zin begint ‘Fata Gamorna’, de nieuwste science fiction roman van Kaj Elhorst.

Een groep jongeren wil de plek zien waar zij vandaan komen. Ze bereiken hun doel, maar niet zonder slag of stoot. Bovendien wacht hen een onthutsende verrassing! Een reis met diverse heftige hindernissen, maar ook vol vriendschap, en vijandschap, liefde en haat. Tussen alle gebeurtenissen en emoties aan boord van het ruimteschap, maken zij bovendien kennis met andere planeten en ruimteverschijnselen.

“Het werd toch even stil in de zaal, alsof iedereen van verbazing met stomheid geslagen was, maar lang duurde dat niet. Al gauw begon een grote groep mannen weer aan stoelen te rukken, met een stoel te gooien, te gieren van het lachen en soms met elkaar op de vuist te gaan. Harre hield zich in, hij voelde woede en uitgelatenheid door zijn hele lichaam vloeien, alles schudde en beefde en toch waagde hij zich niet in deze strijd.”

‘Fata Gamorna’ is het magische relaas van de reis die 1500 mensen ondernemen vanaf hun planeet naar de aarde. Een reis om te ontdekken waar hun ouders vandaan komen. Die reis beschrijft Elhorst uiterst beeldend en dat op zich is al knap. Het is namelijk veel moeilijker een beeld te scheppen van iets dat er niet is, dan van een bestaande plek. Daar heb je een creatieve geest en veel fantasie voor nodig. Eigenschappen die deze auteur in grote mate bezit. Daarbij hanteert hij ook nog eens een fijne, vlotte schrijfstijl en weet hij soepel om te gaan met de spanningsboog. Tenslotte dient vermeld dat zijn karakteriseringen uiterst raak zijn en dat Elhorst op zeer fraaie wijze de emoties van zijn personages over weet te brengen. Je voelt het alsof je er zelf bij bent.

“Terwijl Bob zijn verhaal vertelde, kwamen nu ook de passagiers dichterbij. ‘Jullie hebben misschien gemerkt dat de bodem nogal deint. Dat is bijna overal zo’, legde hij uit. ‘Het komt doordat er overal water onder de aarde ligt. Het is een soort drijvende pannekoek!’

Kortom, ‘Fata Gamorna’ is voor de SF-liefhebber een must en voor de lezers die dit genre niet hoog op hun favorietenlijst hebben staan, een fijne en toegankelijke kennismaking met SF!

Over de auteur

Kaj Elhorst is geboren in 1946 en schrijft al verhalen, gedichten en liedjes vanaf zijn jongste jaren. In de loop van de jaren zijn onder meer De Annalen van Gamor en Mende van zijn hand verschenen. Hij werkte vele jaren als leraar Nederlands en geschiedenis, PR stafmedewerker bij PTT en freelance journalist. Tegenwoordig concentreert hij zich helemaal op het schrijven van boeken en gedichten.

Uitvoering

Uitgever: aquaZZ

ISBN:  9789493023857